top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

דיכאון אחרי לידה: את לא לבד

עודכן: 7 בספט׳ 2023


אחת מכל 6 נשים תעבור דיכאון לאחר לידה. למרות הסטטיסטיקה הגבוהה, המודעות לתופעה זו והטיפול בה הם יחסית נמוכים.



דיכאון אחרי לידה היא הפרעה המתרחשת אצל נשים בתקופה שלאחר הלידה. תחושת הדיכאון יכולה להתחיל כבר במהלך ההריון עצמו. מצב זה עלול להימשך עד שנה לאחר הלידה והוא יכול לקרות בכל לידה, ואצל כל יולדת, ללא קשר לגיל, מוצא או מצב כלכלי. עוצמתו של דיכאון זה עלול להיות חזק ולפגוע בתפקוד ולכן חשוב מאוד לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

כ- 50%- 70% מהיולדות חוות דכדוך לאחר הלידה הנקרא "Baby blues" או "Post Patrum Blues". דכדוך זה מתאפיין במצבי רוח משתנים, רגישות ופגיעות, נטייה לבכי, דאגנות יתר, מועקה ותחושות של עצב. הוא מופיע בימים הראשונים לאחר הלידה והוא מתחיל לרדת בהדרגה. הוא אינו פוגע בדרך כלל בתפקוד היולדת ואינו מצריך טיפול. לעומתו, דיכאון אחרי לידה עלול להגיע בעוצמות גבוהות ולהימשך תקופה ארוכה. האישה תחווה קשיים רבים ותתקשה לתפקד. היא עלולה לחוש ריקנות רבה, לשאול "מה לא בסדר איתי?" ואף לחשוב מחשבות אובדניות. ללא טיפול מצב זה עלול להיות מסוכן הן עבור היולדת והן עבור התינוק והוא יכול אף להפוך למצב כרוני.

האישה בזמן הלידה ואחריה עוברת מצבי דחק בזמן שהיא חווה שינויים פיזיולוגיים, אנטומיים והורמונליים בקצב מהיר. היא עלולה לסבול מדימום, לחוש חוסר נוחות ולהיות במצבי רוח משתנים. בנוסף לתחושות אלו היא גם מרגישה עייפות, פחדים וחששות לשינוי הגדול והמשמעותי בסדר המשפחתי המוכר. לכל ההתמודדויות הללו, לעיתים מתווסף קושי נוסף שהוא קושי להניק. ההנקה של התינוק הפכה ליעד ומטרה חברתית בה האם צריכה להניק את תינוקה. כאשר ישנה בעיה או קושי בהנקה, היולדת עלולה לחוש תחושות אשם קשות ולחץ רב, מעבר ללחץ וההתמודדות שהיא נושאת כבר על גבה.


תסמיני דיכאון אחרי לידה:

• תנודות רגשיות.

• רגשות אשם.

• ירידה בתיאבון.

• בכי ללא סיבה.

• קשיים והפרעות בשינה.

• קושי וחוסר מסוגלות להתמודד עם הילוד.

• בעיות ריכוז.

• בעיות זיכרון.

• לעיתים אף מחשבות אובדניות.


נוסף לקשיים האישיים, גם ההבניה החברתית והציפיות החברתיות מהאימהות הן מציפות ומקשות.

האימהות נתפסת כחוויה טבעית שכל אישה נכנסת אליה בספונטניות והיא חווה את הלידה והחיבור עם הילוד כחוויה רבת עוצמה. הרבה אימהות שסובלות מדיכאון אחרי לידה, לא מרגישות את החיבור לתינוק או שהן מרגישות תסכול, כישלון ואכזבה מהציפייה לאהבה עצומה וענקית אליו. במציאות הרגשות משתנים כל הזמן. אימהות יכולות להרגיש גם לכעס כלפי התינוק מפאת חוסר שעות שינה, שינויים הורמונליים, קשיים בטיפול בילוד ועוד. מתוך הציפייה של הסביבה מהיולדת להיום אם מסורה, מתפקדת ואוהבת, היא חשה גם הרבה בושה שהיא אינה עומדת בציפיות אלו והן רק מחזקות את תחושת האשמה וההסתרה.


חשוב מאוד לנרמל את רגשותיהן של הנשים שחוות דיכאון אחרי לידה, להקשיב ולהכיל את דבריהן, גם אם הם קשים לשמוע. להקיף אותן בתמיכה ולהדגיש בפני האימהות הסובלות מדיכאון זה כי זו אינה אשמתן.

גורמי הסיכון לדיכאון אחרי לידה:

גורמים רגשיים:

  • היעדר תמיכה רגשית מחברים ומשפחה.

  • מצב רוח מדוכדך ותחושת חוסר שביעות רצון גם לפני הלידה ובמהלך ההיריון.

  • תחושת חוסר שביעות רצון ממערכת היחסים הזוגית

  • מערכת יחסים לא טובה עם האם של היולדת.

  • אובדן ושכול במהלך השנה לפני ההיריון.

כל אלו עלולים להוות טריגר רגשי לדיכאון לאחר לידה.

גורמים בריאותיים, הורמונאליים וגנטיים:

תקופת ההיריון והלידה היא תקופה בה יש הרבה שינויים הורמונאליים המובילים לתנודות קיצוניות במצב הרוח, תחושת לחץ וחרדה לפני ובזמן ההיריון. חרדה במהלך ההיריון עלולה גם היא להגביר את הסיכון לדיכאון.

בנוסף אם קיימת היסטוריה רפואית של דיכאון אחרי לידה במשפחה או אם ישנן בעיות בריאותיות לאם או לתינוק.


ישנן סיבות נוספות רבות כמו: מצב סוציו-אקונומי, חוסר ידע בהורות, חוסר בשלות ,גיל צעיר ועוד.

בשני מחקרים אשר בדקו את הגורמים המנבאים ביותר להתפתחות דיכאון אחרי לידה, נמצא כי הגורמים ההורמונליים והגורמים הפסיכוסוציאליים הם בעלי ההשפעה הגבוה ביותר לסיכון זה. בתוך הגורמים הפסיכוסוציאליים נמצאו כמה גורמים משמעותיים כמו: תחושת מסוגלות עצמית, תמיכה מבן או בת הזוג והמשפחה והנקת התינוק.


הסתגלות זוגית: זוגיות מהווה קרקע בטוחה ויציבה עבור בני ובנות הזוג ומסגרת בטוחה להקמת משפחה. עם זאת, לידה (ובעיקר לידה ראשונה), היא שינוי מהותי שעלול להוביל למשבר בתוך מערכת היחסים הזוגית. שני בני הזוג חווים עייפות רבה, לחצים והילוד החדש מכתיב ומנהל את לוח הזמנים. בזמן הסתגלות זה, הם עלולים לא לראות את הצרכים של האחר ולאבד את היכולת לתמוך אחד בשנייה. ולכן פעמים רבות בני הזוג עלולים לחוש תסכול ובדידות.

היכולת של הזוג להסתגל לשינוי להגיע להסכמה הדדית, לראות את הצרכים ורצונות של האחר, לפתור בעיות וקונפליקטים, לשתף פעולה ולחוש שביעות רצון מההורות המשותפת והזוגיות, תשפיע גם על הסיכון להתפתחות דיכאון אחרי לידה.

מסוגלות עצמית: מסוגלות עצמית היא האמונה ביכולת לבצע בהצלחה התנהגויות הדרושות עבור מטרה או כדי להשיג תוצאה רצויה. תחושת מסוגלות נבנית מתוך אמונה פנימית ומתוך תפיסת הסביבה את האדם. כאשר אישה נכנסת לתפקיד אם, היא וסביבתה מצפים ממנה ציפיות גבוהות להיות אמא טובה, לשים לב לכל צרכיו של הילוד ולפעול למענו בכל מצב. אם האישה לא בטוחה ביכולתה לתפקד כאימא או הסביבה מערערת ביכולת זו, האם עלולה לחוש חוסר ביטחון ולחוות לחצים גבוהים מכך.


טיפול בדיכאון אחר לידה:

נשים רבות חוששות לפנות לעזרה ומנסות לשמור בסודאת תחושותיהן מתוך החשש שיראו בהן אמא לא טובה. לעיתים תחושות האשמה והבושה הנלוות להסתרה זו עלולות להחריף את התסמינים הדיכאוניים ולהאריך אותם.

לעיתים קיים חוסר זיהוי של התסמינים הדיכאוניים מתוך נרמול של המצב בגלל השינוי הגדול שנוצר בתקופה זו כמו: הפסקת עבודה, מחסור רב בשינה ה ושינויים ההורמונאליים שקורים באותה העת.


עם זאת יש לזכור כי לדיכאון אחרי לידה קיימות השפעות הרות גורל על רווחת האישה, הקשר עם התינוק, על התא המשפחתי ועל הקשר הזוגי. הכרות וזיהוי מוקדם של תסמיני הדיכאון ופנייה מוקדמת לטיפול יכולים להיות משמעותיים ביותר על מנת לחזור לשגרה ובריאות עבור כולם. הטיפול המקובל ביותר היום הוא טיפול תרופתי או טיפול תרפויטי (שיחות), לפעמים גם השילוב בין השניים. מומלץ להתייעץ גם עם רופא, אך רופא כנראה יפנה רק ללקיחת תרופות אנטי דיכאוניות ולכן מומלץ גם להתייעץ עם גורמים טיפוליים.


כיום ישנם גם מרכזים המיועדים לעזור הן ליולדות והן לבני/ בנות הזוג שלהן.

ישנן גם קבוצות תמיכה שיכולות להעניק הרבה כוח, לגיטימציה וריפוי עבור נשים וגברים שמתאים להן טיפול קבוצתי.

בנוסף לכך יש את האפשרות גם ללכת לטיפול זוגי ולעבור תהליך משותף המיועד לחזק את התקשורת בין בני הזוג ולתמוך זה בזה בתקופה זו.

הטיפול יכול לסייע בהורדת תסמיני הדיכאון, לעזור ליצור חיבור חדש בין האם לילוד ולקרב ביניהם, לעזור גם לבני הזוג להסתגל לתפקידם החדש שנוצר בתוך הזוגיות והתא המשפחתי.


#טיפול #טיפולnlp #התחדשות #טיפולבהתקףחרדה #חרדה #טיפולבחרדה #טיפולמיידיבחרדה #הפרעתחרדהטיפול #פתרוןלחרדות #נגדחרדות #nlp #אןנאור #דמיוןמודרך #טיפולבנשימה #נשימה #מדיטציה #פאניקה #הפרעתפאניקהטיפול #טיפולבכעס #טיפולמקצועי #טיפולבחוסרביטחוןעצמי #טיפולבזוגיות #טיפולזוגי #טיפולחוסר #חוסרביטחון #קשב #קשבוריכוז #מומחיתלטיפולרגשי #היפראקטיביותבילדים #טיפולבצפון #עבודהסוציאליתקלינית #חינוךבשילובאומנויות #יישובסכסוכים #מטפלתבNLPבמבוגרים #נפגעינפש #שיקוםוהחלמה #שיקום #נוערבסיכון #לידה #דיכאוןאחרילידה #טיפולאחרילידה #משפחה #דכאוןאחרילידה




84 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page