top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

הדרכת הורים

עודכן: 7 בספט׳ 2023

"הורות היא האפשרות היחידה, והאהבה אל הילד היא האור שזורח מתוך האפלה המתגברת עם השנים."

אייל מגד







המודעות בשנים האחרונות לגידול ילדים והאפשרויות השונות הקיימות עבור חינוך הילדים משפיעות על רצון ההורים ועל המוטיבציה ללמוד ולחזק את תפקידי ההורות. החיים היום דורשים מההורים לעמוד בקונפליקט בין הרצון להיות הורים טובים לבין שעות מרובות בעבודה ומחוץ לבית המשפיעים באופן ישיר על יכולתם לבלות את זמנם עם הילדים. בנוסף גם עולם של הרשתות החברתיות, חשיפה לתכנים לא מותאמים ולחצים חברתיים, דורשת מההורים התמודדויות חדשות, אחרות ושונות, שלעיתים קיים קושי להבין כיצד להתמודד. הורים רבים מתמודדים עם קשיים בהצבת גבולות לילדים, בעיות התנהגות, חרדות, דיכאון, קשיים חברתיים או קשיי וויסות.

מטרתה של הדרכת הורים היא לתת מענה עבור בעיות אלו ואחרות אשר נוגעות לתפקיד ההורה ולמערכות היחסים בין ההורה לילד. דרך תהליך של הבנת הקשיים והתמודדויות השונות, הדרכת ההורים מקנה ייעוץ ורכישת מיומנויות להתמודדות עם האתגרים מולם ההורים עומדים. לרוב ישנה עדיפות ששני ההורים ישתתפו בתהליך זה על מנת לבסס אחידות אל מול הילד, אך גם אם הורה אחד הוא שותף בתהליך, ההדרכה יכולה להיות משמעותית ליצירת שינוי בדפוסי התנהגות והתפקוד ההורי.


מתי הולכים להדרכת הורים?

פעמים רבות, כאשר הילד נמצא בטיפול נהוג לבקש מההורים להגיע להדרכה בכדי שגם ההורים והמשפחה יהיו חלק מהשינוי והתהליך שנוצר אצל הילד. ישנם גם מקרים בהם ההורים מגיעים להדרכה מבלי שהילד יהיה בטיפול וזאת כאשר הילד מסרב להגיע לטיפול או שהוא צעיר מדי.


מה עושים בהדרכת הורים?

המפגשים הראשונים בהדרכת הורים מיועדים עבור ביצוע הערכה של הבעיות עמם מתמודדים ההורים בבית ולהגדיר מטרות אותם הם ירצו להשיג בהדרכה. ההורים יכולים להגדיר גם את ההתנהגויות הבעייתיות של הילד או התנהגויות שלהם בתפקיד ההורות שבהם היו רוצים לחולל שינוי. לפי הגדרת הבעיות והמטרות נבנית תוכנית התערבות המבוססת בעיקר על מתן כלים פרקטיים להתמודדות עם הקשיים. תוכנית ההתערבות תותאם לפי צרכיי הילד או ההורה ותהיה מותאמת גם לגיל הילד, כאשר התמודדות עם קשיים שונים יכולה להיות שונה עבור גילאים שונים.


מתי כדאי ללכת להדרכת הורים?

הדרכת הורים יכולה להיות קשורה בילד ובהתמודדות עם קשיים מולו או כאשר ההורים מרגישים קשיים בתפקוד ההורי ורצון לחזק את שביעות רצונם מתפקידיהם.

בעיות התנהגות של ילד:

כאשר התנהגות הילד עלולה להיות מסוכנת עבורו או עבור סביבתו כדומה: אלימות, איומים כלפי סביבתו, מרדנות, סרבנות כלפי חוקי בית הספר וכלפי חוקי הבית.

אם קיימים מקרי אלימות בבית ספר, היעדרות חוזרת ללא רשות ההורים, שימוש בסמים או באלכוהול או בפעילויות עברייניות.

גם כאשר הילד מסרב לשתף פעולה עם ההורים באופן שעלול לפגוע בעצמו או בסביבתו, אם קיים חשש לבריאותו הפיזית או הנפשית.

משברים במשפחה:

אירועי חיים שונים עלולים לערער את עולמו של הילד ואת הקרקע הבטוחה הקיימת תחת רגליו. לעיתים במצבים אלו גם ההורים עצמם מתמודדים עם הקושי ולעיתים מתקשים להיות המתווכים לשינוי שנוצר או לא יודעים כיצד לתמוך בו באופן המותאם עבורו.

במקרה של גירושין, הדרכת ההורים תהיה גם יצירת שיתוף פעולה בין ההורים בכדי להקנות כלים להתמודד עם מצבים מורכבים בתוך תהליך זה.


רצון ההורים להדרכה:

כאשר ההורים מרגישים כי ישנו קושי במילוי התפקיד ההורי או רצון לחזק מיומנויות בתפקיד זה. ההדרכה יכולה להיות בהקשר של יצירת דרכי תקשורת חדשות מול הילד, יצירת סמכות והצבת גבולות ועוד.


הדרכת הורים יכולה לעזור להפחית את תחושות האשמה והתסכול אצל ההורים, לעזור לילד להתמודד עם בעיות התנהגותיות או קשיים רגשיים ואף ליצור אווירה טובה יותר בחיק המשפחה ובבית.





144 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page