top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

חרדת נטישה בקרב מבוגרים

עודכן: 7 בספט׳ 2023

חרדת פרידה או חרדת נטישה מאפיינת יותר ילדים או תינוקות, אך היא עלולה להתרחש בכל גיל. על פי הסטטיסטיקה אחד מתוך 13 אנשים מתמודד עם חרדת נטישה.

אצל ילדים , הדאגה והפחד מפרידה היא טבעית ונורמלית והיא מהווה חלק משלבי ההתפתחות והלמידה. לעומת זאת, אצל מבוגרים חרדה זו אינה תקינה והיא עלולה לשבש את ניהול החיים. היא מתבטאת בדאגה יתרה, תחושת מצוקה, ופחדים. תחושות אלו עלולות ליצור תלות גבוהה בתוך מערכות היחסים או להיפך, הימנעות מיצירת אינטימיות. ישנן סיבות שונות ומגוונות לחרדה זו. מרבית החוקרים טוענים כי היא מבוססת על הקשר בין האם לתינוק, אך ניתן לקשר לתופעה זו גם גורמים שונים הקשורים לתקופת הילדות. בנוסף מחקרים הראו כי חרדת נטישה קשורה ברגשות שליליים אחרים שהמבוגר עלול להרגיש כמו: קנאה, אובססיביות, דימוי עצמי נמוך, התקפי זעם וכעס או דיכאון.




חרדת נטישה בגיל מבוגר בדרך כלל גם קשורה לטראומה או לחוויה שלילית בתקופת הילדות. חרדה זו עלולה להשתלט ולהפריע לאדם בניהול חייו ובשגרה. היא יכולה לפגוע בקריירה, בזוגיות, בלימודים וביצירת מערכות יחסים. המבוגר שחווה חרדת נטישה חווה תחושות כבדות וקשות של מצוקה ופחד מאובדן, פרידה או נזק שיגרם לבן או בת הזוג, לילדיהם ולקרוביהם. הוא יתמקד בדאגה מתמדת לבריאותם ושלומם, הוא ידמיין את המקרים הכי גרועים שעלולים לקרות ומחשבות טורדניות ילוו אותו לגבי עזיבה או נטישה של בן או בת הזוג או קרוביו. לחלקם, תחושות אלו יגרמו ליצירת תלות חזקה, במיוחד בבני הזוג. בכדי להפיג את החרדה הוא יכול להתקשר בתדירות גבוהה אל בני הזוג והילדים ולוודא היכן הם נמצאים, עם מי הם ומתי הם מגיעים הביתה, וגם זה לא תמיד ירגיע את מחשבותיו. התנהגויות אלו עשויות להשפיע על מערכות היחסים זוגיות ולהקשות על יצירת מערכת יחסים בריאה.



חרדת נטישה בזוגיות:

מבוגרים המתמודדים עם חרדת נטישה מאמינים כי ברגע שיגיע האדם הנכון אליו הם יחושו אהבה ומחויבות והחרדה תיעלם, אך בפועל בתוך מערכות יחסים זוגיות, החרדה עלולה לעיתים אף להתגבר בעוצמותיה.

בתוך מערכת יחסים זוגית, האדם החווה חרדה זו מאמין כי הזוגיות תיגמר והפרידה קרובה, זה רק עניין של זמן. הוא ירגיש בעוצמות גבוהות תחושת חוסר ביטחון ויתקשה להאמין לדברי בן או בת הזוג, ואף יחשוד ויאשים בבגידה, בהתנהגות לא הולמת או פוגענית.

התחושות הקשות של נטישה או האשמות הנזרקות לעבר בן או בת הזוג, עלולים להוביל לסיום מערכת היחסים כנבואה המגשימה את עצמה. המבוגר המתמודד עם חרדה זו לא יבין את התרומה שיש לו בסיום מערכת היחסים והוא יחוש רגשי נחיתות גבוהים ואמונה כי לא מגיע לו להיות נאהב.

ישנם מבוגרים החווים חרדה ומתוך הקושי הרב להתמודד עמה, הם יעדיפו להישאר לבדם או להיכנס לקשר שאינו מיטיב על מנת לא לחוש את תחושת החרדה. הם יתקשו ליצור מערכות יחסים זוגיות ולפתח אינטימיות.


טיפול אצל מבוגרים:

חשוב לציין כי אצל מבוגרים, חרדת נטישה תלווה לעיתים בחרדות נוספות או בהפרעות נפשיות נוספות כגון: חרדה חברתית, פוביות, הפרעת חרדה כללית, דיכאון, פוסט טראומה ועוד.


התמודדות יומיומית עם פחד וחרדה זו התמודדות קשה מנשוא. היא יוצרת לחץ, תחושת תלות או הימנעות ומשפיעה על התנהגות ועל רווחת החיים. חוסר התמודדות עם החרדה עלולה להוביל להתנהגויות שאינן מיטיבות או בריאות כמו: התמכרויות, אלימות, התבודדות ועוד.

אם אתם מרגישים כי החרדה מלווה אתכם, אל תהססו לפנות לייעוץ ועזרה.

למבוגרים ישנם טיפולים שונים ומגוונים שיכולים לסייע בהתמודדות וריפוי לחרדת הנטישה. ישנם טיפולים פסיכותרפיים ודינאמיים שונים אשר נעשים באמצעות שיחה ומטרתם לשפר את רווחתו הנפשית והרגשית של האדם. ישנן שיטות רבות ומגוונות לטיפולים ממוקדים טראומה.

בנוסף ישנם טיפולים קצרי מועד המתמקדים בשינוי דפוסי חשיבה, יצירת התנהגויות בריאות ומיטיבות ומקנים כלים וטכניקות להתמודדות עם החרדה כמו: CBT, NLP.

הטיפול תלוי באדם ובעוצמות בהן הוא חווה את החרדה. יש לבחון ולבדוק מה מתאים לך באופן אישי ולחקור על סוגי הטיפול השונים. בנוסף הקשר הטיפולי הוא משמעותי מאוד עבור כל סיבה להגעה לטיפול ולכן חשוב שייווצר חיבור וקשר עם המטפל או המטפלת. כדאי תמיד להתקשר ולנהל שיחה ראשונית ולשמוע את הצעתם.





#טיפולNLP #חרדה #לחץנפשי #דאגה #פחדים #טיפולבפוביות #דיכאון #התקפיזעם #כעסים #טיפול#טיפולnlp#התחדשות#טיפולבהתקףחרדה#חרדה#טיפולבחרדה #טיפולמיידיבחרדה #הפרעתחרדהטיפול#פתרוןלחרדות#נגדחרדות#nlp#אןנאור#דמיוןמודרך#טיפולבנשימה#נשימה#מדיטציה#פאניקה#הפרעתפאניקהטיפול#טיפולבכעס#טיפולמקצועי#טיפולבחוסרביטחוןעצמי#טיפולבזוגיות#טיפולזוגי#טיפולחוסר#חוסרביטחון#מומחיתלטיפולרגשי #טיפולבצפון #טיפולרגשיבצפון #טיפולפסיכותרפיה #עבודהסוציאליתקלינית#חינוךבשילובאומנויות#יישובסכסוכים#מטפלתבNLPבמבוגרים

150 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page