top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

סוגי חרדה: קטגוריות ואבחון



חרדה היא תופעה פסיכולוגית נפוצה ביותר והיא משפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הבנת סוגי החרדה השונים ואבחונם היא חשובה ביותר להבנת ההתמודדות ולסיפוק טיפול יעיל.

חרדה היא תופעה פסיכולוגית רגשית הקשורה לתחושת חשש, דאגה, פחד, או חרדות. היא יכולה להתבטא בדרגות שונות של עוצמה, מסוגים שונים של חששות, ובהתאמה לתחושות פיזיות שונות. החרדה מופעלת כאשר האדם מזהה סיטואציה או אובייקט שהוא מתייחס אליו כמסוכן או כמאיים. החרדה היא חלק מהתחושות האנושיות הרגילות והטבעיות, והיא עשויה לשמש רגש הישרדותי שמסייע לנו להגן על עצמנו ממצבים מסוימים שעשויים להיות מסוכנים.

במצבים רגילים, החרדה היא תגובה בריאה המפעילה את מערכת ההתרעה של הגוף על מנת  להתמודד עם מצבי סכנה פיזיים או רגשיים. אך כשהחרדה מקשה על תפקוד ותופסת זמן רב ומחשבה של האדם, היא עשויה להפוך להפרעת חרדה. ההפרעות בחרדה הן קבוצה של מצבים בריאותיים שבהם החרדה והדאגה מוגזמות והן חוזרות ונשנות. הן עשויות להשפיע על החיים היומיומיים של האדם ולגרום לירידה משמעותית באיכות החיים של האדם.

 

סוגי החרדה


הפרעת חרדה כללית (GAD)

הפרעה חרדה כללית  Generalized Anxiety Disorder, GAD)) היא אחת מהסוגים הנפוצים ביותר של החרדה. בהפרעת חרדה זו החרדה והדאגה  הן רוטיניות ובלתי פוסקות, הן אינן מוגברות במיוחד על ידי מצבים או אובייקטים מסוימים. סימפטומים נפוצים כוללים דאגה חוזרת ולא רצויה, עצבנות, תחושת פחד, ובעיות בריאותיות כמו כאבי בטן או עייפות.

סטטיסטיקות: על פי האגודה האמריקאית לספרות בתחום הנפש, הפרעת החרדה הכללית משפיעה על כ- 6.8 מיליון אנשים בארצות הברית בלבד.

אבחון: לפי ה- DSM-5 (סטנדרט האבחון והסטטיסטיקה המדויק של מיני הפסיכופתולוגיה), נדרש כדי לאבחן הפרעת חרדה כללית שהדאגה והחרדה יהיו נוכחות למשך לפחות 6 חודשים.

סימפטומים נוספים עשויים לכלול:

 

רגשות חוזרים של חשש ודאגה.

חשש מאובייקטים יומיומיים.

קשיים בריכוז ובקבלת החלטות.

עייפות גופנית ונפשית.

 

הפרעת חרדה חברתית (SAD)

הפרעה חרדה Social Anxiety Disorder, SAD)) היא מהסוגים הנפוצים של החרדה. היא מתרחשת כאשר אדם מרגיש חרדה מוגברת במצבים חברתיים או אינטראקציה חברתית. זה יכול להוביל להתמודדות קשה עם מצבים חברתיים, להגביר את תחושת חוסר הביטחון וקושי לקיים מערכות יחסים חברתיות.

סטטיסטיקות: חקרים מראים שהפרעת החרדה החברתית משפיעה על כ- 7-13% מהאוכלוסייה הגלובלית במשך חייהם.אבחון: אבחון הפרעת חרדה חברתית מתבצע לפי ה- DSM-5 כאשר הדאגה החברתית מובילה להתמודדות קשה עם מצבים חברתיים רגילים.

 

הפרעת פאניקה (Panic Disorder)

הפרעת פאניקה היא מהפרעות החרדה הפחות נפוצות אך מאוד משמעותית. היא מתרחשת כאשר אדם חווה התקפי פאניקה פתאומיים הכוללים סימפטומים פיזיים כמו חשש או דאגה, חולשה, שברון לב. ועוד. התקפי פאניקה יכולים להופיע בלי אזהרה ולהיות מפחידים מאוד.

סטטיסטיקות: הפרעת פאניקה משפיעה על כ- 2-3% מהאוכלוסייה בעולם.

אבחון: אבחון הפרעת פאניקה מחייב את קיומם של התקפי פאניקה חוזרים והרגשת איום משמעותית מהתקפים.

סימפטומים נוספים עשויים לכלול:

 

חשש מלהתקרב למצבים שיכולים לגרום לתקפי פאניקה.

פחד מלהיות במקומות סגורים או צפופים.

תחושות של אי נשימה או חסרת אוויר.

חשש מהמוות או מפגיעה גופנית.

 

פוביות ספציפיות (Specific Phobias)

 הפוביות הספציפיות הן מסוגי החרדה הנפוצים ביותר וכוללות חרדה מוגברת מפני סיטואציות או אובייקטים מסוימים. לדוגמה, פוביה ממצבים מסוימים, מקומות או אובייקטים (כמו חרדה מטיסה או חרדה מליצנים ).

סטטיסטיקות: פוביות ספציפיות משפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם, וכמותן משתנה לפי סוג הפוביה.

אבחון: אבחון פוביות ספציפיות הוא נעשה כאשר החרדה מוגברת מאוד מפני האובייקט או הסיטואציה הספציפית.

 

הפרעת חשיבה-הפרעת פעולה (OCD)

הפרעת חשיבה-הפרעת פעולה (Obsessive-Compulsive Disorder) היא הפרעה המאופיינת ברעיונות כפייתיים (אובססיות), פעולות חוזרות ונשנות וטקסים מחזוריים (קומפולסיות). המחשבות או הרעיונות (האובססיות) גורמות לתחושת החרדה ולחוסר נוחות. הן עשויות לכלול חששות מזיהום, צורך בסדר  או סימטריה ומחשבות חוזרת ונשנות. הפעולות הטקסיות שחוזרות על עצמן (קומפולסיות) נעשות במטרה להפחית את החרדה הנגרמת על ידי האובססיות. הן למשל, שטיפת ידיים, בדיקת דברים, ספירה או חזרה על מילים. הפרעה זו עלולה להוביל לקושי בביצוע משימות יומיומיות, ניהול שגרה ופגיעה משמעותית באיכות החיים.

סטטיסטיקות: הפרעת חשיבה-פרעת פעולה משפיעה על כ- 2-3% מהאוכלוסייה.

אבחון: אבחון הפרעת חשיבה-פרעת פעולה מתבצע כאשר נכון לקריטריונים אבחנתיים מסוימים.

 

אבחון הפרעות חרדה:

בהתמודדות עם חרדה, חשוב לזהות ולהבין את התסמינים המתאימים, אבחון המדויק של הפרעות חרדה מסייע להבנת הבעיה ולספק טיפול יעיל. האבחון  מתבצע על ידי אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, פסיכיאטרים או פסיכולוגים מוסמכים. האבחון נעשה בשימוש בכלים כמו שאלונים וראיונות קליניים ואפילו בדיקות נוירופיזיולוגיות כדי להעריך את התחושות והסימפטומים. הכרה בתסמינים היא הצעד הראשון לקראת קבלת עזרה מקצועית ולשיפור איכות החיים.

 

 

 

4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page