top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

כיצד מפתחים תחושת אמון במערכות יחסים באמצעות Nlp?

עודכן: 4 באוק׳ 2022



בניית אמון בתוך מערכת יחסים מתחילה באמון בעצמי:​

האמונה העצמית מבוססת על מודעות עצמית וזהות אישית.

כאשר אנחנו מפתחים מודעות וזהות אישית, קיימת הלימה בין הפעולות וההתנהגות שלנו לבין הערכים, האמונות, הפילוסופיה והרוחניות שלנו.

אמונה עצמית מעניקה לנו תחושת ביטחון ושלמות. מחקרים אף הראו כי אנשים עם אמון עצמי מתפקדים יותר טוב במצבי חיים שונים ובשעת משבר. זאת מתוך התחושה שהם נאמנים וישרים עם עצמם.


האמון העצמי עוזר לנו לפתח הרגשה שאנחנו יכולים לסמוך על עצמנו ואנחנו יותר מודעים לאופן בו אנחנו מעבדים חוויות והתנסויות וגם כיצד לייצר מתוכן משמעות, מסקנות ותובנות על חיינו.


אמון עצמי נבנה על מערכות הערכים והאמונות שלנו. לעיתים אנחנו לא מודעים לערכים המניעים אותנו או האמונות דרכן אנו פועלים.


אמון עצמי ובניית סולם ערכים:

מערכת הערכים היא כוח מניע לחיים ומעניקה לנו מוטיביציה גבוהה לפעול לפיה. דרך מערכת זו אנחנו מבססים החלטות משמעותיות בחיינו כמו: היכן נגור, במה נעסוק, בחירת בן/ בת זו, תחביבים ועוד. אם 'עושר' הוא ערך משמעותי וחשוב לאדם, הוא יתמקד ויפעל ככל יכולתו למען שערך זה יתממש בחייו האישיים. אנו מעניקים לערכים שלנו חשיבות שונה ויוצרים סדר עדיפויות בין ערך אחד למשנהו על מנת לקבל החלטה במקום בו הם מתנגשים.

שיטת ה Nlp, עוזרת לנו לבנות סולם ערכים ולהבין מה הם הערכים החשובים לנו ביותר. באמצעות טכניקות מיוחדות, דימויים ודימון מודרך אנחנו מבררים את מערכת הערכים שלנו.

דרך מערכת זו אנחנו מבססים החלטות משמעותיות בחיינו, כמו: היכן נגור, במה נעסוק, בחירת בן/ בת זו, תחביבים ועוד.

אמון עצמי ובניית מערכת אמונות:

הפילוסופיה ודרך החיים שלנו נסללת לפי מערכת האמונות שלנו כלפי עצמנו, העולם והאנשים סביבנו. מערכת זו היא המצלמה דרכה אנחנו צופים על העולם, בוחנים אותו ומסיקים מקנות.

התנהגויות הן לרוב תוצאה של האמונות שלנו ולכן הן יכולות לעכב אותנו או לחזק.

למשל: אם האמונה שלי היא ש"שלא מגיע לי שיהיה לי טוב", אני עלולה להכניס את עצמי למערכות יחסים הרסניות ולא בריאות שבסופו של דבר יובילו לפגיעה.

כל עוד האמונה קיימת, אם היא שלילית או חיובית, האדם ידבק בה ויפעל על פיה.

שיטת הNlp עוזרת לנו להבין מה הן האמונות המגבילות שלנו וכיצד לשנות אותה ואת הדפוסים ההתנהגותיים הנוצרים מתוכה ובמקומן לייצר אמונות חדשות וחיוביות.

בניית אמון באחרים:

אמון באדם אחר משמעותו היכולת לסמוך עליו ולהרגיש תחושת ביטחון עמו. אלו תחושות שנבנות ומתפתחות לאורך זמן. כאשר אנחנו רוצים לייצר יחסים אינטימיים וקרבה, אנחנו צריכים לתת לאדם תחושת נינוחות וביטחון במהלך פעילויות וחוויות משותפות.

האמפתיה, יכולת הזדהות והיכולת לראות את הדברים מנקודת מבטו של האחר, היא הכרחית ליצירת מערכות יחסים בריאות. יכולות אלו דורשות מאיתנו גמישות מחשבתית והקשבה אקטיבית.

על מנת ליצור אמון בתוך מערכת יחסים, עלינו להקשיב לשלושה תחומים עיקריים:


מה הם הדברים החשובים ביותר לאדם מולנו לטווח הארוך?

  • ערכים, מטרות, אידיאלים, תחומי עניין, תשוקות, תחביבים ועוד.

  • כיצד האדם מעבד מידע?

  • מהו סגנון החשיבה והעיבוד הקוגניטיבי שלו?

  • כיצד האדם פועל עכשיו?

  • מה הן המחשבות, הדאגות והתיאוריות של האדם כעת?


בנוסף הבעת מחמאות, פידבקים חיוביים והערכה אישית גם הם חשובים ביצירת יחסי אמון בין אישיים.

מערכות היחסים יכולות להיבנות באופן טבעי ומתחזקות בתחושת אמון, האינטימיות והביטחון על ידי שימוש בתקשורת לא מילולית ומילוליות.


תקשורת לא מילולית:

רוב התקשורת בין בני האדם היא אינה מילולית. תנועות, תנוחות גוף, הבעות פנים הן ביטוי והבעה מעבר למילים, לכן לתקשורת זו יש חשיבות רבה בתוך מערכות יחסים.

על מנת לייצר קרבה באמצעות שפת הגוף אנחנו יכולים להצטרף להבעותיו של האדם העומד מולנו.

לדוגמא: אם חברה מספרת לי חוויה קשה שהיא עברה, אני יכולה להביע אמפתיה גם דרך הבעות הפנים שלי ולא רק דרך המילים.

אנחנו כבני אדם מחפשים סוג כזה של תיאום ותקשורת. מחקרים הראו כי כאשר קיים תיאום שאינו ורבאלי בין אנשים, ישנם גילויים של יחסי קרבה.


בנוסף אנחנו יכולים לשים תשומת לב אל שפת הגוף של האדם האחר ולדעת כיצד להגיב לסיטואציה מסוימת דרך הסתכלות על מחוות גוף ופנים. האם הגוף משוחרר או מכווץ? הבעת פנים שמחה/ מתעניינת/ עצובה.


המאפיין של תקשורת לא מילולית הוא מאפיין אוניברסלי של התקשורת האנושית.

במחקר אחר בו זוגות אנשים צולמו משוחחים, החוקרים גילו שמעבר לכך שגופיהם של בני השיח היו מתואמים, התקיים גם תיאום בין מילותיו של הדובר לתנועותיו של המאזין.

תקשורת מילולית:

על אף כי רוב התקשורת שלנו היא אינה מילולית, מילים הן בעלות השפעה רבה.

בחירת המילים והאופן בו אנחנו בוחרים לבטא אותן (ייצוגים ודימויים) היא קריטית בתוך מערכות יחסים.


מילים יכולות להיחקק בזיכרוננו ולייצר לנו אמונות, רגשות ותחושות גם לטווח הארוך.

לדוגמא: מורה שאמרה לילד לפני כל הכיתה "אתה לא מוצלח". ייתכן ופגעה והשפילה את הילד שעלול אף לפתח הימנעות וחוסר ביטחון בלימודים בהמשך חייו.


לכן, חשוב מאוד לבחור את המילים בהן אנחנו משתמשים בתקשורת שלנו עם האחר. על מנת לבנות מערכת יחסים טובה ובריאה עלינו לדבר בכבוד, בנימוס ולשקול את בחירת המילים שלנו.

שיטת הNlp מתמקדת מאוד גם בתקשורת מילולית. ישנה חשיבות רבה לשפה, היא משפיעה על תהליכי חשיבה, תפיסות ופרספקטיבות, רגשות ותחושות ועוד. השיטה מלמדת כיצד להשתמש בשפה יותר חיובית ומעצימה.

לסיכום:

מערכת היחסים הראשונה היא מערכת היחסים עם עצמנו. כמה תחושת אמון וביטחון אנחנו מרגישים גם ללא קשר אל מערכות יחסים בין אישיות. בניית אמון בעצמנו עוזרת לנו לבנות מערכות יחסים אינטימיות ובריאות.


אמונות וערכים הם אבני דרך בביסוס תחושת האמון בעצמנו ובאחרים. על מנת לייצר מערכות יחסים עלינו להיות בתשומת לב ובהקשבה פעילה אל האחר. אמפתיה, הזדהות והערכה אישית יכולות לעזור לבנות את תחושות האמון והביטחון בתוכן.

שיטת Nlp יכולה לעזור באמצעות טכניקות שונות ומגוונות לחזק את תחושת האמון הביטחון העצמי, לבנות מערכת יחסים מיטיבה עם עצמנו ועם האחרים. באמצעות כלים הנרכשים כחלק מהשיטה, ניתן לשנות את האמונות המגבילות שלנו, להבין את סולם הערכים וליצור תקשורת חיובית ומעצימה.

השיטה עוזרת להיות יותר בתשומת לב על האופן אנחנו נוהגים כלפי עצמנו וכלפי מערכות היחסים שלנו. כשאנחנו בתשומת לב, אנחנו יותר מחוברים לעצמנו וחווים יותר תחושת שמחה ושלווה בחיינו.


נכתב ע"י אן נאור- מטפלת בשיטת Nlp ודמיון מודרך

באמצעות ספר"תקשורת עם התת מודע ומאמר של המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית.


#טיפול #טיפולnlp #התחדשות #טיפולבהתקףחרדה #חרדה #טיפולבחרדה #טיפולמיידיבחרדה #הפרעתחרדהטיפול #פתרוןלחרדות #נגדחרדות #nlp #אןנאור #דמיוןמודרך #טיפולבנשימה #נשימה #מדיטציה #פאניקה #הפרעתפאניקהטיפול #טיפולבכעס #טיפולמקצועי #טיפולבחוסרביטחוןעצמי #טיפולבזוגיות #טיפולזוגי #טיפולחוסר #חוסרביטחון #קשב #קשבוריכוז #מומחיתלטיפולרגשי #היפראקטיביותבילדים #טיפולבצפון #עבודהסוציאליתקלינית #חינוךבשילובאומנויות #יישובסכסוכים #מטפלתבNLPבמבוגרים #נפגעינפש #שיקוםוהחלמה #שיקום #נוערבסיכון

144 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תודה, הפרטים נשלחו למייל שלי

אן נאור | שינוי משמעותי לחיים מאסטר NLP ודמיון מודרך | 055-8824088 | annnaor@gmail.com | חיפה וקרית טבעון

  • Grey Facebook Icon
bottom of page