top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

גוף, נפש, מוח.





המוח הוא אחד המבנים המורכבים ביותר בטבע. טכניקות ההדמיה שפותחו בראשית שנות התשעים של המאה העשרים, אפשרו לנו הבנה מעמיקה ומשמעותית של חלקיו השונים והשפעתם על מי שאנחנו ועל חוויותינו. כיום זה הולך ומתבהר כי הליבה שלנו לא נמצאת בלב שלנו, אלא במוח. המוח הוא האומן מאחוריי האישיות שלנו, המחשבות, הזיכרונות, הרגשות, החוויות והתבוננות שלנו על העולם.


ניתן לחלק את המוח לשלושה חלקים. גזע המוח, האחראי על תחזוקה בסיסית של גופנו ותפקודו, המוח הלימבי או המוח "הרגשי", האחראי על היחסים עם סביבה, רגשות ותפיסה והמוח "הרציונלי", קליפת המוח, האחראי על תכנון, ציפייה, הבנה ואמפתיה.


המוח נוצר מלמטה למעלה, כלומר הוא מתפתח שכבה אחרי שכבה. החלק הראשון, הפרימיטיבי ביותר שמתפקד מיד לאחר לידתנו, הוא גזע המוח, המכונה גם "המוח הזוחלי". הוא ממוקם מעל החיבור בין עמוד השדרה לגולגולת. הוא אחראי לכל התפקודים הבסיסיים כגון: לאכול, לישון, להתעורר, לנשום, לפנות רעלים מן הגוף, להרגיש טמפרטורה, כאב ועוד.


המערכת הלימבית, המכונה גם "המוח היונקי" (היא קיימת בכל בעלי החיים העדריים ומטפלים בצאצאיהם), היא המערכת הרגשית שלנו והחיבור בין הפנימיות שלנו לעולם בחוץ. בה נוצרים שלל התגובות הרגשיות, הקשורות לגירויים חיצוניים. היא שופטת עבורנו מה גורם לנו לעונג ושמחה או מה מפחיד אותנו ומהווה עבורנו איום. היא גם בוררת מה חיוני עבור הישרדותנו ומה לא. יתרה מזו היא אחראית לשלל האתגרים של מערכות היחסים והמסגרות החברתיות שלנו.


ההיפותלמוס הממוקם בדיוק מעל לגזע המוח, אחראי על וויסות ועל בקרה. יחד עם גזע המוח, הם שומרים על איזון בתפקודי הלב והריאות, על מערכת החיסון והאנדוקרינית ומוודאים שמערכות אלו נשמרות באיזון פנימי ויציב, הנקרא גם הומאוסטזיס.


התלמוס נמצא במערכת הלימבית והוא מעבד את כל המידע החושי המגיע דרך האוזניים, העיניים, האף והעור. לאחר עיבוד מידע זה, הוא מעביר תחושות אלו או לאמיגדלה (הלא מודע) או לאונות הקדמיות (המודע).

האמיגדלה, הנמצאת באזור המערכת הלימבית, מזהירה אותנו מפני סכנות ומפעילה את תגובת הדחק של הגוף. היא מעוררת את הורמוני הדחק ודחפים עצביים המעלים את לחץ הדם, קצב הלב וצריכת החמצן. זו אותה תגובה המכונה "הילחם או ברח ".


ההיפוקמפוס אחראי על למידה וזיכרון ועל עיבוד מידע חושי מתקדם. הוא מקשר בין מידע חדש שמגיע בזמן אמת אל חוויות העבר. צורתו מיוחדת להפליא כאשר הוא מזכיר במבנהו סוסון ים.


קליפת המוח או קורטקס מתפקד כ"מוח הרציונלי". בו מתרחשות כל הפעילויות המייחדות אותנו כבני האדם, כגון: חשיבה מופשטת, כישורי שפה, תכנון תנועות, זיהוי אובייקטים ועוד. שכבה חיצונית זו משותפת לכלל היונקים, אך אצל בני האדם היא עבה הרבה יותר. היא מאפשרת לנו גם לתכנן ולהרהר, דרכה אנחנו יכולים לדמיין מה עלול לקרות בעתיד ולבצע את הפעולה המתאימה לפי שיקול דעת זה. בנוסף היא מאפשרת לנו את חופש הבחירה ומהווה תשתית ליצירתיות האדירה הקיימת בתוכנו.


באונות קדמיות (שנמצאות גם הן בקליפת המוח) נמצאת גם האמפתיה, היכולת שלנו להרגיש את הזולת. בקורטקס ישנם נוירונים הנקראים "נוירוני מראה". נוירונים אלו מגיבים כאשר אנחנו מבצעים פעולה או תנועה כלשהי. מחקרים שנעשו על מראים כי נוירונים אלו פועלים גם כאשר אנחנו רואים מישהו אחר עושה תנועה מולנו, כלומר הם מאפשרים את יכולת החיקוי, סנכרון וגם את האמפתיה שאנחנו חווים כלפי האחר.


לסיכום:

המוח שלנו הוא מה שמייחד כל אחת ואחד מאיתנו. הוא משלב בין התכונות המולדות שלנו לחוויות שאנו צוברים ורוקם יצירה מופלאה וייחודית. המוח שלנו מורכב מחלקים שונים. חלקם אחראים על תפקודים בסיסיים וחלקם אחראיים לתפקודים רציונליים ורגשיים. באמצעות טכנולוגית ההדמיה הקיימת לרשותנו אנחנו מתחילים להבין לעומק את תפקודיו המורכבים יותר של מוחנו והוא מסייע לשפוך אור על הבנתנו. באמצעות ההדמיה אנחנו מכירים גם יותר טוב את הנפש שלנו ואת השלכותיהן של חוויות שונות בחיינו.

*חשוב לציין כי המודל של המוח המשולש הוא מודל אחד של הבנת החלוקה במוח ותפקידיו השונים.

106 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page