top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

צחקו והעולם יצחק אתכם!

הנה כמה סיבות להכניס צחוק והומור לחייכם:

הצחוק משותף לכל תרבויות העולם והוא נחשב לכלי הסתגלותי ומהותי לתקשורת חיובית. תינוקות מתחילים לחייך באופן אוטומטי תוך שבועיים לאחר הלידה. זהו בעצם אקט הישרדותי העוזר לחבר בין הילוד חסר האונים לסביבה המגינה והמטפחת שלו. בגיל שישה שבועות הם מפתחים את היכולת לחייך ולצחוק כמענה לגירוי מסוים.





"צחוק הוא הדרך של האנושות להימלט מהסבל."

דיפאק צ'ופרה


כיצד הצחוק עוזר לנו להתמודד מול רגשות שליליים?

ההומור מאפשר לנו להתמודד עם מצבים שליליים. פרויד היה הראשון אשר חקר על הקשר בין צחוק והומור לשחרור מתחים. הוא טען כי תפקיד הצחוק הוא לספק הקלה נפשית לגוף. למעשה, פרויד ראה בצחוק ובהומור כמנגנון הגנה גבוה ביותר. בזכות מחקריו פותחו מחקרים רבים החוקרים את הקשר בין הבריאות הנפשית להומור וגם פותחה "תאוריית השחרור וההקלה".

הומור המאפשר לנו לחוש הקלה ושחרור הוא הומור המתקשר לקירוב או המרחק מן האפיזודה. כאשר האדם מרוחק באופן רגשי ונפשי מן האפיזודה השלילית המצב יהפוך ממצב לא נעים למצחיק וקל יותר להתמודדות. כמעט לכולנו קרה שהחלקנו על רצפה רטובה או נפלנו מול אנשים. אנחנו יכולים להרגיש מבוכה ואולי כאב, אך לאחר מכן במידה ונחליט לצחוק, הצחוק יאפשר לנו לשחרר את המתח וגם את המבוכה ואף להמשיך הלאה מהסיטואציה. מלבד מצבים בהם הומור יכול לעזור לנו לצאת ממבוכה, הוא גם יכול לסייע לנו להתמודד בחיי היום-יום. מחקרים מראים כי חשיפה לגירויים מצחיקים עוזרת לאנשים להתמיד בביצוע מטלות, מסייעת בהחלמה ממצבי מצוקה, מפחיתה מצבי חרדה ומתח ואף עשויה לבטל את ההשפעות של תשישות נפשית.


הומור, מחלות וכאב פיזי:

התמודדות מול מחלה יכולה להיות קשה מאוד. כאשר האדם מגלה כי הוא חולה במחלה קשה, המחלה הופכת להיות מרכזית והיא תלווה אותו בכל אספקט ורובד בחייו. ההומור והצחוק עוזרים לאדם החולה לתפוס את המחלה כפחות מפחידה ולהתייחס אליה יותר בקלילות ובאופטימיות. שינוי ההסתכלות על המחלה מאפשר לאדם החולה לראות את החיים עם המחלה בפרופורציה.

כאב פיזי גם הוא יכול להיות התמודדות קשה מאוד, במיוחד אם הכאב הוא כרוני. הצחוק יכול לעזור לנו להתמודד מול הכאב בכמה דרכים:

הסחת דעת- מעצם הצחוק וההרגשה הטובה, האדם מוסח מהחוויה הקשה של כאב וחווה רגשות חיוביים.

הפחתת לחץ- כאשר אדם נמצא במצב של כאב, הכאב יכול להסלים בגלל כיווץ של השרירים ויצירת מתח נוסף לכאב. הצחוק הוא גם מצב של רגיעה וכאשר האדם צוחק הוא מרפה את השרירים והמתח הנוסף הנוצר בגוף ורמת הכאב מופחתים.

תרופות טבעיות שאנחנו מייצרים- הצחוק מגביר את ייצור האנדורפינים במוח והם מסייעים להפחית את רמת הכאב ולהתמודד מולו.

"הומור הוא אחד הדברים הנפלאים בעולם, הוא מוסיף צבע לחיי היום יום, הוא עוזר לנו להתגבר על נסיבות טרגיות, והוא יכול לאחד אנשים מרקעים שונים."

גרנט טאקר


אנשים בריאים? ככה הצחוק ישפיע גם עליכם:

מעבר לכך שהצחוק עוזר להתמודד מול מצבים פיזיים קשים הוא גם משפיע באופן ישיר גם על אדם בריא. מחקרים מראים כי הצחוק משפיע על כל מערכות: מאפשר הרפיית שרירים והפוגה של מתח, מאזן לחץ דם, משפר את הנשימה ואת חמצון הרקמות, מעסה את האיברים הפנימיים, משפר את מערכת העיכול, מגרה את מחזור הדם ועוד. באופן כללי אנשים המכניסים יותר צחוק לחייהם, משפרים את התחושה הכללית של גופם.

ישנם חוקרים הרואים בצחוק פעילות ספורטיבית כמו אירובי מכיוון שהוא מאיץ את קצב פעימות הלב, מעלה את לחץ הדם, מאיץ את קצב הנשימה, מרחיב את כלי הדם ומגביר את קליטת החמצן ואת שחרורו.


אז למה חשוב לצחוק?

צחוק מחזק את מערכת החיסון, משפר את המצב רוח, מגן עלינו מפני כאב, מסייע בהפחתת השפעות שליליות של מתחים ולחצים, מוריד באופן משמעותי את הורמוני הלחץ ומונע מחלות לב. אנשים שמחים, בעלי חוש הומור ויכולת לצחוק במצבים שונים מושכים אליהם יותר וכך הם חווים רגשות חיוביים, אופטימיות וגם אהבה גדולה המקיפה אותם. הצחוק בהחלט גורם לנו להרגיש טוב יותר נפשית ופיזית 😊


"אחרי הכל, האם יש דרך טובה יותר להתמודד עם החיים מאשר עם אהבה והומור?"

צ'ארלס דיקנס


142 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page