top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

דיכאון

עודכן: 14 ביולי 2023


כולנו חווים תקופות קשות, מתמודדים עם משברי חיים וחווים מצב רוח ירוד ולכן לא תמיד קל להבחין מתי המצב רוח המדוכא והירוד הופך לדיכאון. לפי מחקרים מהשנים האחרונות, אחד מתוך שישה אנשים יסבול מדיכאון במהלך חייו.


דיכאון הוא הפרעה נפשית המתאפיינת במצב רוח ירוד, חוסר חשק ואובדן הנאה, מחשבות שליליות ופסימיות והערכה עצמית נמוכה. תסמינים אלו ילוו את האדם החווה דיכאון לפרק זמן ממושך וישפיעו על מצבו הנפשי, הקוגניטיבי והבריאותי. הרבה אנשים אשר סובלים מדיכאון מתקשים לצאת מהמיטה, מתבודדים ומבודדים את עצמם מהסביבה ואף מזניחים את ההיגיינה האישית והסביבתית.


מה הם הגורמים לדיכאון?

חוסר איזון הורמונלי:

חוסר איזון ביוכימי במוח עלול להוביל לחוסר ויסות או איזון בהורמונים המופרשים המשפיעים על מצבי הרוח, כמו למשל סרטונין ונוראפינפרין.


גנטיקה:

דיכאון יכול להיות גם מצב גנטי, לכן אם קיימת בהיסטוריה המשפחתית הפרעה זו, היא עלולה להגביר את הסיכוי ללקות בדיכאון, על אף שלא ברור כיום מהו המנגנון הגנטי התורשתי הקשור לדיכאון.


דפוסי חשיבה שליליים:

אנשים הסובלים מדיכאון נוטים להיות בעלי דפוסי חשיבה נוקשים אשר מקשים עליהם לפתח גמישות מחשבתית וליצור שינוי בצורת החשיבה. דפוסים אלו לא מובילים ליעילות ולכן אנשים הסובלים מדיכאון נמצאים ב"לופ" אשר משאיר אותם במצב הזה. הם יקבלו לרוב את הרע שקורה וינכסו אותו לעצמם ולדברים הטובים הם יתקשו להאמין. בדרך כלל גם יחושו ערך עצמי נמוך, חוסר מסוגלות עצמית ותחושת חוסר אונים.


משברי חיים ואובדן:

דיכאון עלול להתפתח לאחר התרחשות של אירועי חיים שונים, הדורשים הסתגלות למצב חדש ויצירת שינויים, כמו: גילוי של מחלה אצל האדם או קרוביו, פיטורין, התמודדות עם אובדן ושכול של אדם קרוב. כמובן שחשוב להדגיש כי רגשות עצב ואובדן לאחר משברים הם נורמליים לחלוטין. כאשר הם מתמשכים ונפרשים על תקופה ארוכה הם עלולים להוביל למצב של דיכאון.


חוויות קשות מהעבר:

כאשר אדם חווה בעברו פגיעה פיזית, מינית או רגשית, אשר נחקקה אצלו כטראומה ומלווה אותו גם בהמשך חייו. במצב זה עלול גם לפתח את תחושת חוסר האונים ודימוי עצמי נמוך וגם עלול לעלות את הסיכון ללקות בדיכאון.


סוגי דיכאון נפוצים:


דיכאון מאז'ורי:

ידוע גם כדיכאון קליני, בו האדם סובל מתסמינים דיכאוניים אשר מובילים לתחושת מצוקה, פגיעה בתפקוד ובשגרה. הדגש החשוב הוא שהתסמינים צריכים להופיע למשך שבועיים לפחות ואינם נובעים מאבל. דיכאון יכול להיות אפיזודה חד פעמית או להתמשך לכל החיים. במצבים חמורים של דיכאון הוא עלול להיות מלווה גם במחשבות אובדניות וניסיונות אובדניים. ישנו גם דיכאון פסיכוטי, בו נפגע בוחן המציאות והאדם אינו מבחין בין עולמו הפנימי לחיצוני.


דיסתמיה:

דיכאון ממושך, בו האדם חווה יותר ימים בהם הוא במצב רוח ירוד ומדוכדך, מאשר ימים בהם הוא במצב רוח טוב. מצב הדיכאון בדיסתמיה הוא בעוצמה נמוכה יותר מאשר הדיכאון הקליני, אך הוא עלול להוביל לפגיעה משמעותית בתפקוד בתוך מערכות יחסים ובעבודה. דיכאון זה מאופיין בתקופה של שנתיים לפחות ובמצבי לחץ הוא יכול להחמיר ולהפוך לאפיזודה של דיכאון קליני.


דיכאון בתקופות חיים שונות:

הפרעת ויסות במצב רוח:

הפרעה זו הינה הפרעת דיכאון אצל ילדים וניתן לאבחן אותה כבר בגילאים מוקדמים. ברוב הזמן מצב רוחו של הילד יהיה רגזני וכועס ויהיו לו התפרצויות כעס וזעם קשות שעלולות להתבטא גם באלימות פיזית.


דיכאון לאחר לידה:

דיכאון לאחר לידה היא הפרעה הקורית לנשים בתקופה לאחר הלידה. מצב זה עלול להימשך עד שנה לאחר הלידה והוא יכול לקרות בכל לידה, כלומר ראשונה או שנייה ולכל יולדת, ללא קשר לגיל, מוצא או מצב כלכלי. דיכאון מסוג זה מופיע אצל 10%-15% מכלל היולדות ועוצמתו עלולה להיות חזקה ולכן חשוב מאוד לפנות לקבלת עזרה מקצועית.



תסמינים של דיכאון:

  • מצב רוח ירוד, דכדוך ועצב ברוב הזמן, ללא נסיבתיות.

  • חוסר חשק ומוטיבציה.

  • תחושת חוסר תקווה, ייאוש.

  • חוסר אנרגיה ועייפות .

  • אובדן תחושת הנאה וחוסר עניין בפעילויות שבעבר הסבו הנאה.

  • קושי במיקוד ובריכוז.

  • קושי בקבלת החלטות.

  • חוסר בתיאבון או תיאבון יתר.

  • הפרעות וקשיים בשינה.

  • תחושות אשמה, ריקנות וחוסר ערך.

  • במצבים מסוימים- מחשבות אובדניות, מחשבות על מוות וניסיונות אובדניים.

הבדלים בין נשים לגברים:

דיכאון עלול להתבטא אצל כל אדם באופן שונה, ללא קשר בין מגדר ומין. עם זאת, מחקרים מראים כי נשים מאובחנות פי שתיים מגברים בדיכאון, אך קיימת הערכה כי גברים מתאבדים יותר מנשים, בשיעור של פי 3.5. הסברה הרווחת לגבי הבדלים אלו היא כי נשים לרוב נוטות לצדדים המופנמים של הדיכאון ואילו הגברים נוטים להיות יותר מוחצנים, כלומר ביטויים של כעס, רגזנות ותוקפנות. הבדלים אלו קשורים גם להיבטים חברתיים ומגדריים, כמו: ביטוי של רגשות ותיאור המצב הנפשי. ביטויים אלו מאפשרים אבחון קל יותר עבור נשים ולעיתים אף יסכימו לקבל טיפול תרופתי או ללכת לטיפול רגשי. לעומת גברים, אשר אצלם התסמינים יהיו פחות גלויים ופחות ישתפו את סביבתם בסבל שלהם.



טיפול בדיכאון:


דיכאון הוא גם מצב משתנה וניתן לשפר את החיים, גם אם הדיכאון הוא קליני ומתמשך.

מתי לפנות לטיפול בדיכאון?

רצוי לפנות לטיפול בדיכאון כאשר חשים שישנו קושי לצאת מהמיטה, רמת האנרגיה הינה ירודה וקיים חוסר חשק לכל פעילות ומפגש חברתי. אם קיים שינוי משמעותי בחיי היום-יום, באישיות האדם (מאדם שמח ויעיל לאדם כבוי ומתבודד). בנוסף, במקרים בהם ישנה פגיעה ברווחתו הפיזית והנפשית של האדם או קיים חשש לאובדנות, יש לפנות לעזרה.

טיפול בדיכאון:

ספורט

מחקרים רבים בשנים האחרונות מראים כי ישנו קשר ישיר בין מצב רוח ופעילות ספורטיבית, בעיקר כזו העובדת על תפקודי לב-ריאה. בזמן פעילות זו מופרשים במוחנו חומרים המעלים את רמות האושר כמו: סרטונין, דופמין ועוד. הפרשה של חומרים אלו משפיעה על מצב רוחנו ומאפשרת לנו לחוש טוב יותר. בנוסף, ספורט יכול גם לעלות את רמת האנרגיה, תחושת היעילות והמסוגלות, היכולת להתרכז ועוד.

באופן כללי לצאת מהבית, מהמיטה לאוויר הפתוח, להחליף בגדים, יכול לעלות את המצב רוח וביחד עם ספורט זה ממש יכול ליצור את ההבדל. מחקרים הראו כי גם פעילות של 20 דקות הליכה/ ריצה, 10 דקות יוגה או הרמת משקולות במשקל מתון, יובילו לשיפור המצב רוח.

**חשוב לציין כי ספורט הוא אינו תחליף לטיפול תרופתי או רגשי.


במידה ויש חשש לדיכאון כדאי ללכת לבדוק אצל הרופא אם קיים חוסר איזון הורמונלי.

טיפול תרופתי ורגשי:

מחקרים הראו כי הטיפול הנכון והאפקטיבי ביותר עבור דיכאון הוא השילוב בין טיפול רגשי לטיפול תרופתי. תרופות נוגדות דיכאון, ניתנות לאחר התייעצות עם פסיכיאטר והן יכולות להוביל להקלה משמעותית בסימפטומים. במקביל כדאי ללכת לטיפול רגשי. טיפול זה מסייע לשפר את דפוסי החשיבה ושינוי התנהגותי "המשלימים" את הטיפול התרופתי. ישנן שיטות רבות ומגוונות ויש צורך לחקור ולבדוק את השיטה המתאימה.



#טיפול #טיפולnlp #התחדשות #טיפולבהתקףחרדה #חרדה #טיפולבחרדה #טיפולמיידיבחרדה #הפרעתחרדהטיפול #פתרוןלחרדות #נגדחרדות #nlp #אןנאור #דמיוןמודרך #טיפולבנשימה #נשימה #מדיטציה #פאניקה #הפרעתפאניקהטיפול #טיפולבכעס #טיפולמקצועי #טיפולבחוסרביטחוןעצמי #טיפולבזוגיות #טיפולזוגי #טיפולחוסר #חוסרביטחון #קשב #קשבוריכוז #מומחיתלטיפולרגשי #היפראקטיביותבילדים #טיפולבצפון #עבודהסוציאליתקלינית #חינוךבשילובאומנויות #יישובסכסוכים #מטפלתבNLPבמבוגרים #נפגעינפש #שיקוםוהחלמה #שיקום #נוערבסיכון #דיכאון #דכאון




110 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page