top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

הנחות היסוד של NLP

עודכן: 4 באוק׳ 2022




הנחות היסוד של ה Nlp עוזרות לנו להבין יותר טוב את המציאות, את עצמנו ואת האנשים הנמצאים סביבנו. דרך הנחות יסוד אלו אנחנו יכולים לפתח פרספקטיבה נכונה יותר לחיים ולפתח ראייה חיובית יותר.

הנחות אלו מתבססות על עבודתם היסודית של ד"ר מילטון ה. אריקסון וד"ר גרגורי בייטסון.


המפה שונה מהשטח:

השטח הוא המציאות האובייקטיבית והמפה היא החוויה האישית והסובייקטיבית שכל אחד מאיתנו יכול לפרש באופן שונה. אנחנו קולטים את העולם דרך החושים שלנו והפרשנות לחוויה היא אינדיבידואלית ונעשית דרך קישורים וחיווטים במוח.כל אחד מאיתנו יכול לקלוט את המציאות באופן שונה לחלוטין. גם אנשים שונים הנמצאים בחוויה משותפת יכולים לחוות ולפרש אותה באופן שונה. אם ניקח את הנחה זו לחיינו האישיים, אנחנו נבין בעצם שאין ביכולתנו לראות ולהבין את המציאות האובייקטיבית, המציאות היא סובייקטיבית ונוכל דרך הנחה זו לפתח סבלנות כלפי הראייה של האחר.


מאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית:

ה Nlp מפריד באופן ברור בין ההתנהגות לבין הכוונה. בדרך כלל הכוונה שלנו תהיה חיובית, גם אם היא יוצרת התנהגות שלילית והרסנית. אפשר לבחון הנחה זו בהתמכרויות למשל, אדם המכור לאלכוהול או סמים, הכוונה תהיה חיובית: לצאת מדיכאון, לטשטש תחושות רעות, התמודדות עם טראומה וכדומה. ההתנהגות עצמה היא שלילית.

הנחת יסוד זו יכולה לעזור לנו לייצר הפרדה בין הכוונות שלנו להתנהגות שלנו. דרך הפרדה זו אנו יכולים להתחבר לכוונה ולנסות להבין מתוכה כיצד לייצר התנהגות שהיא חיובית ולא שלילית. בנוסף לכך, זה עוזר לנו מאוד במערכות יחסים. כאשר אנחנו מבינים שלכל התנהגות יש כוונה חיובית, אנחנו יכולים לפתח אמפתיה כלפי האחר וגם אם ההתנהגות היא שלילית אנחנו יכולים להתחבר לכוונה ולהבין יותר את האדם האחר.

אין כישלון, רק משוב לצמיחה:

אנחנו יכולים ללמוד מכל אירוע בחיינו. אם נסתכל על חוויה, גם אם היא שלילית כאפשרות להתפתחות ולצמיחה, נבין בעצם שאין דבר כזה חוויה שלילית או כישלון. אנחנו יכולים להפיק לקחים, להגיע לתובנות ולמסקנות מכל חוויה ובמקום לאבד את תחושת הביטחון והאמון בעצמנו נוכל מתוך המקום הזה רק לצמוח יותר. בנוסף לכך הלמידה מאפשרת לנו ללמוד מתוך החוויות ולא לחזור על חוויות שאנחנו לא מעוניינים בהן ובעתיד נדע לפעול יותר נכון.

לכל אחד יש את כל המשאבים שהוא זקוק להם, כדי להשיג את מטרותיו:

ה Nlp מניח כי שאיפות וחלומות נבנים על מערכת האמונות והערכים שלנו. לכל אחד מאיתנו יש את היכולות להגשים את שאיפות אלו באמצעות המשאבים הפנימיים הקיימים בכל אחד מאיתנו: כישורים, יכולות, אינטואיציה, גישות, רגשות, תחושות ואמונות. כל אחד מאיתנו יוכל להשיג כל דבר לעצמו ולהיות כל מה שהוא רוצה להיות, השאלה היא רק כיצד.

(דרך אגב, ה Nlp עוזר לנו להשיג גם את החלומות והשאיפות שלנו).


בכל רגע נתון, בוחר כל אחד את הבחירה הנכונה ביותר, האפשרית לו:

ה Nlp מניח כי כל אדם יבחר ויפעל בבחירה הכי נכונה ברגע נתון שתעזור לו בצורה הכי טובה לשרוד, להשיג תחושת ביטחון ועונג ואת האפשרות שתעזור לנו להימנע מכאב וסכנה. זוהי הישרדות החיים בעולם בכלל וביצורים תבוניים בפרט. אנחנו לומדים בכל רגע נתון בחיינו כיצד לייצר לנו את התנאים הטובים ביותר על מנת לחיות באופן הנכון והמתאים ביותר לנו.

לעיתים יש לנו נטייה להסתכל אחורה ולחשוב כי בחירתנו הייתה טעות או לחשוב שהיינו יכולים לפעול אחרת, אך כנראה שבאותו רגע נתון עשיתם את המיטב יכולתכם כדאי לייצר לכם את התנאים הטובים ביותר עם המשאבים שהיו לכם באותו רגע.

תמיד קיימת אפשרות נוספת:

ה Nlp מאמין כי בכל בחירה תמיד קיימות שלוש אפשרויות לפחות, אין דבר כזה שקיימת רק אפשרות אחת בלבד. באמצעות שינוי פרספקטיבה, השקפת עולם, איסוף מידע וגמישות מחשבתית נוכל לבדוק אופציות נוספות ובכך להגדיל את מספר האפשרויות העומדות בפנינו.

באמצעות הנחה זו אנחנו נפתח גמישות מחשבתית. באופן כללי, זהו כלי חשוב ביותר העומד לרשותנו. בנוסף לכך אפשרות אחת בלבד תוביל אותנו לקיבעונות ודרך מחשבה מאוד צרה ואף לאובססיה ולכפייתיות, לכן חשוב לפתח את היכולת לראות את האפשרויות המגוונות בכל החלטה.

מלבד פתרונות יצירתיים, הנחה זו עוזרת לנו להיות בהבנה כלפי האחר ולפתח סובלנות כלפי דעות שונות משלנו.

משמעות התקשורת שלך היא בתגובה שבאה בעקבותיה:

ה Nlp מדגיש את חשיבותה של תקשורת ברורה ובהירה. קיימת אצלנו ציפייה שהאחר יבין אותנו וברגע שציפייה זו אינה נענית, אנחנו נוטים להאשים את האחר שהוא לא קשוב. נטייה זו מייצרת אצלנו תסכול רב, כעסים כלפי האחר וחוסר סבלנות. ה Nlp טוען שעלינו לקחת אחריות על חוסר ההבנה ואם הצד השני לא הבין אותנו עלינו למצוא דרך אחרת כנראה להסביר את עצמנו כך שהצד השני יבין. במקום לכעוס אנחנו יכולים לקחת נשימה ולחשוב על דרך אחרת לבטא את עצמנו.

מערכות היחסים בחיינו מבוססות על תקשורת. כולנו שונים אחד מהשני ואנחנו צריכים לעיתים למצוא את צורת התקשורת והביטוי הנכונה לצד השני. כך נשמור על מערכות יחסים טובות ובריאות ונכניס יותר רגשות חיוביים לחיינו.

​#טיפול #טיפולnlp #התחדשות #טיפולבהתקףחרדה #חרדה #טיפולבחרדה #טיפולמיידיבחרדה #הפרעתחרדהטיפול #פתרוןלחרדות #נגדחרדות #nlp #אןנאור #דמיוןמודרך #טיפולבנשימה #נשימה #מדיטציה #פאניקה #הפרעתפאניקהטיפול #טיפולבכעס #טיפולמקצועי #טיפולבחוסרביטחוןעצמי #טיפולבזוגיות #טיפולזוגי #טיפולחוסר #חוסרביטחון #קשב #קשבוריכוז #מומחיתלטיפולרגשי #היפראקטיביותבילדים #טיפולבצפון #עבודהסוציאליתקלינית #חינוךבשילובאומנויות #יישובסכסוכים #מטפלתבNLPבמבוגרים #נפגעינפש #שיקוםוהחלמה #שיקום #נוערבסיכון


65 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page