top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

כיצד להתמודד עם הביישנות?

עודכן: 4 באוק׳ 2022


על מנת להתגבר על הביישנות ולהתחיל לייצר חיי חברה בריאים ומספקים, עלינו להשתחרר מההנחה שאין ביכולתנו להשתנות. גמישות מחשבתית, הסתגלות למצבים חדשים ולסביבה חדשה הם הדרך שלנו לשרוד.


אנחנו יכולים לשנות את המחשבות שלנו, את ההרגלים, הדפוסים וההתנהגויות. בני האדם לומדים להגיב בדרכים מגוונות ושונות כאשר הם נמצאים בסביבה מאתגרת. הם מוצאים את היצירתיות ברגעים אלו, פועלים לפי אינטואיציה ונוטים להיעזר בסביבה שלהם.

אין ספק ששינוי אינו דבר פשוט לייצר, גם רצון לא תמיד מספיק, אך זהו בהחלט צעד ראשון וחשוב.

ללמוד להשתנות:


שינוי מתחיל במודעות לעצמנו. כדי לייצר שינוי עלינו להבין מה אנו רוצים לשנות, אילו התנהגויות הן חיוביות ואילו התנהגויות הן שליליות ולא רצויות.

יש לבחון מהן הפעולות המונעות מאיתנו מפגשים חברתיים, מעלות את תחושות הפחד וחוסר הביטחון. למשל, אם השגרה שלי היא להגיע הביתה מהעבודה, לאכול, לנוח, לצפות בטלוויזיה/ לשוטט באינטרנט/ לשחק במחשב עד הזמן ללכת לישון, כנראה שלא אצליח לעשות שינוי ולייצר חיי חברה.

לבדוק איזה פעולות מניעות אותנו- נעים לי להיות בטבע, אני אוהבת לרקוד, אני נהנה משחייה בבריכה.

על מנת לייצר שינוי בחיים החברתיים, אנחנו צריכים לפתח הרגלים ומיומנויות. יציאה מהבית אל מקומות ציבוריים, יוזמה ביצירת שיחה, יכולת לפנות לאדם זר, אלה הן רק חלק מהמיומנויות וההרגלים שאנו צריכים לפתח.


לפתח מיומנות או הרגל חדש זה לא קל. זה דורש מאיתנו זמן, מאמץ והשקעה. יציאה מאיזור הנוחות, כניסה אל חוסר וודאות, התמודדות מול הרגשות והפחדים. אלו חלק מהקשיים עמם עלינו להתמודד. בנוסף לכך יש לקחת בחשבון, שאולי בהתחלה, דרך הלמידה וההתנסות, אנו נחווה גם כישלונות, דחייה ותסכול רב.



למזלנו, מחקרים הראו כי המוח שלנו משתנה כל הזמן ועד יומנו האחרון אנחנו יכולים להמשיך וללמוד. נכון שהלמידה כרוכה במאמץ, בקשיים ובהסתגלות מחודשת, אבל השינוי הוא בר השגה.

כנראה שגם הביישנות התבססה לאחר למידה. ייתכן מהתבוננות בהתנהגויות של אחרים

כגון - הורים, אחים חברים קרובים וחיקוי התנהגותם. הלמידה אולי נעשתה על דרך השלילה ועל ידי חוויות והתנסויות שלך- הושפלת פעם בכיתה, צחקו עלייך בגן, בחוג שהשתתפת לא הסתדרת חברתית.


יציאה מאיזור הנוחות- האומץ לנסות:

דחית הזמנה של מכר או חבר לקפה בטענה כי יש לך עוד המון עבודה? סירבת לבוא לארוחת ערב אצל חברה כי את כבר עייפה?

להישאר בבית, המרחב הבטוח מעניק לנו תחושת ביטחון ורגיעה. חוסר חשיפה לסיטואציות חברתיות מחזק את ההתנהגות ההימנעותית והלא רצויה ורק תגביר את הפחד לייצר מפגשים חברתיים ועלולה לגרום הימנעות בכלל.

אין ספק שנוכל להמציא לעצמנו ולאחרים מיליון סיבות להישאר בבית: בטלוויזיה משודרת התוכנית האהובה עליי, אין לי מה ללבוש לאירוע הזה, קר לי או חם לי ועוד.

בתירוצים אלו אנחנו נמשיך לעודד את ההתנהגויות הלא רצויות שלנו ונמנע יותר ויותר ממפגשים חברתיים. התירוצים הם בדרך כלל כיסוי למחשבו ולעיסוק במה אחרים חושבים עליי או איך אני אהיה במפגש הזה.

בפעם הבאה במקום לחפש את התירוץ המתאים או לחשוב מה יגידו עליי פשוט תגידו כן למפגש החברתי המוצע.

כמה אתם זמינים?​

אין צורך להסביר יותר מדי כי קל יותר לייצר מערכות יחסים עם אנשים זמינים, אשר ניתן לפגוש אותם בקלות. בניית מערכות יחסים יכולה לקרות בכל סביבה- מקום עבודה, במסלול הריצה, בית הקפה השכונתי, בפארק ועוד.

קל יותר לייצר ולשמר מערכת יחסים עם אנשים שנמצאים בסביבתנו. העובדה שאתם נמצאים "במרחק הליכה" או "קפיצה" מאנשים אחרים מקלה על תהליך ההיכרות ועל טיפוחה.


בנוסף לכך אנשים שנפגוש בסביבה שלנו, כנראה יהיו יותר דומים לנו ויהיו לנו מכנים משותפים ונושאי שיחה כבר מההתחלה.

הביטחון שאנו חשים כאשר אנחנו חלק מקבוצה נקרא גמול. ישנה הרגשת נוחות מסוימת לייצר קשרים עם אנשים שאנחנו נמצאים באותה המסגרת או באותה הסביבה.​


עוד פעולות חשובות לבניית מערכות יחסים:

להיראות בטוח:

שינוי קטן אבל משמעותי יכול להיות בלבוש שלנו. הבגדים יכולים לעזור לנו בהרגשה עצמית טובה. לבשו בגדים המחמיאים לכם ובולטים, כך שאנשים סביבכם יבחינו בכם. כמובן שחשוב שבגדים אלו יהיו לכם נוחים ושתוכלו להרגיש משחוררים.

בחרו פעילויות שמעניינות אתכם:

כמעט בכל עיר יש כמה פאבים, כמה מכוני כושר, כמה בתי קפה.

כל מקום כזה בדרך כלל פונה לקהל יעד קצת שונה- מבוגרים יותר, סטודנטים, צעירים, נוער ועוד. תוכלו לבחון את סוג הקהל יעד לפי המוסיקה במקום, האווירה, האנשים שנמצאים בו והמחירים.


אתם מכירים את עצמכם הכי טוב, לכן לכו למקומות שמעניינים אתכם, תיכנסו למסגרות שיש לכם סיכוי גבוה יותר למצוא אנשים שיש ביניכם מכנה משותף. כשאנחנו נמצאים במקום שטוב ומתאים לנו, אנחנו מרגישים יותר נוח ונוכל להיות יותר עצמנו. לא נצטרך להתאמץ למצוא את הנושאי שיחה. בחוג יוגה, אפשר לדבר על יוגה, בהופעה אפשר לדבר על סוג המוסיקה או על הלהקה. נושאי השיחה פשוט נמצאים סביבנו.

חשיבות שפת הגוף:

לשפת הגוף יש תפקיד חשוב בתקשורת עם הסביבה. מרבית התקשורת שלנו היא דרך שפת הגוף ולאו דווקא במילים בהן אנו בוחרים להשתמש. היו יותר מודעים כיצד אתם מציגים את עצמכם בשפת הגוף. כשאנחנו מאמצים שפת גוף חיובית, נוכל להיראות נינוחים יותר, בטוחים ולהקרין תדמית חיובית יותר.

גם אם בהתחלה ההרגשה תהיה לא טבעית, עם הזמן היא תהפוך להיות טבע שני שלנו ואנחנו נרגיש טוב יותר עם עצמנו.

תוכלו לבחון את שפת הגוף שלכם מול מראה- תבחנו מה אתם רואים? האם אתם שמחים ומרוצים בהשתקפות? איך נראית העמידה שלכם?


חקיינות:

דרך טובה לבחון ולאמץ שפת גוף חדשה היא בהתבוננות באחרים וחיקוי התנהגויות מוערכות. תאתרו מישהו בסביבתכם שהוא בעל כישורים חברתיים טובים. למדו ותתרגלו את הכישורים שאתם אוהבים ועובדים עבורו.

חיוך אחד והכל לטובה:

החיוך הוא שובה מאז ומתמיד. אנשים נמשכים ורוצים להיות בקרבתם של אנשים שמחים וחייכניים. החיוך מאפשר גם לצד השני להרגיש יותר נינוח ויותר בטוח במפגש עמנו.

לסיכום:

במאמר זה הובאו כמה פתרונות ודרכים כיצד ניתן להפסיק להיות ביישנים ולבנות מערכות יחסים חדשות. השינוי מתחיל קודם במודעות לעצמנו. איזה התנהגויות הן רצויות ואיזה הן לא רצויות. מתוך בחינת ההתנהגויות שלנו, אנו צריכים לפתח מיומנויות והרגלים חדשים אשר יעזרו לנו לצאת מהבית ואזור הנוחות. יש לשים לב לזמינות שלנו, היכן יש לנו יותר אפשרויות להכיר אנשים שיהיו לנו מכנים משותפים, מה אנחנו לובשים ומה הגוף שלנו משדר בעת המפגש.

הלמידות השונות יכולות להיות קשות תחילה ולגרום לנו להרגיש חוסר נוחות, אך כאשר הלמידה הופכת להרגל היא יכולה לעזור בחיזוק הביטחון העצמי.


תעזרו בסביבה, אהבתם לבוש של מישהו, שמעתם דרך נפלאה להתחיל שיחה מחבר, תחקו. תאמצו התנהגויות חיוביות מהסביבה שיקלו עליכם.

נכתב ע"י אן נאור- מטפלת בשיטת Nlp ודמיון מודרך.

בעזרת הספר "ביישנות ואיך להתגבר עליה",

gaya- מרכז טיפולי רב תחומי,

מים שקטים- קבוצת חרדה חברתית.


#טיפול #טיפולnlp #התחדשות #טיפולבהתקףחרדה #חרדה #טיפולבחרדה #טיפולמיידיבחרדה #הפרעתחרדהטיפול #פתרוןלחרדות #נגדחרדות #nlp #אןנאור #דמיוןמודרך #טיפולבנשימה #נשימה #מדיטציה #פאניקה #הפרעתפאניקהטיפול #טיפולבכעס #טיפולמקצועי #טיפולבחוסרביטחוןעצמי #טיפולבזוגיות #טיפולזוגי #טיפולחוסר #חוסרביטחון #קשב #קשבוריכוז #מומחיתלטיפולרגשי #היפראקטיביותבילדים #טיפולבצפון #עבודהסוציאליתקלינית #חינוךבשילובאומנויות #יישובסכסוכים #מטפלתבNLPבמבוגרים #נפגעינפש #שיקוםוהחלמה #שיקום #נוערבסיכון


95 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page