top of page
  • תמונת הסופר/תann naor

יהלום בלתי מלוטש טמון בך

עודכן: 7 בספט׳ 2023





אנשים רבים חווים תחושת חוסר ביטחון, ערך עצמי נמוך ואמונה כי הם לא ראויים או לא מספיק טובים. תחושות ואמונות אלו קשורות פעמים רבות לחוויות קשות בתקופת הילדות, חסכים וכישלונות הנצרבו במודע ובתת מודע. מאמר זה מאפשר התבוננות מחודשת דרך גישה המדגישה ומחזקת את היכולות והאוצרות הטמונים בתוכנו.


גישת הכוחות:

גישת הכוחות נמצאת בשורשי תחום העבודה הסוציאלית הקלאסית. היא מתבססת על ההנחה כי בכל אדם טמונים כוחות אשר מאפשרים לו לשרוד ולהתמודד. האדם יכול להפעיל כוחות אלו היום כמו שהוא יכל להפעיל אותם בעברו, בזמנים בהם התמודד עם קושי ומשבר. כאשר האדם אינו חש מסוגלות להיעזר בכוחותיו, ייתכן כי כעת הוא חווה קשיים ולחצים אשר מונעים בעדו, אך יוכל להשתמש ולהיעזר בהם מחר.


גישה זו מתאימה לכולם, גם אדם אשר מתמודד עם מחלה או עם התמכרות יכול למצוא את הכוחות הקיימים בתוכו. טראומה, במיוחד טראומת ילדות, נתפסת לפי השיטה כיוצרת קושי ביכולתנו לראות את הכוחות הקיימים בנו עקב השלכותיה על תחושת ערך עצמי נמוך, אשמה, דיכאון ואובדן הביטחון. עם זאת, היא מציעה התבוננות על החוויה הטראומטית גם כאפשרות לצמיחה. פיתוח חוסן נפשי, יצירת דרכי התמודדות, הבנת הכוחות העומדים ברשותנו ולמידה. כמובן שהגישה אינה מתעלמת מהקושי, הכאב, והסבל עמם האדם מתמודד ורואה צורך להכיר בהם ולהתייחס כלפיהם באמפתיה, קבלה וחמלה. היא אף טוענת כי לעיתים גם השלמה וקבלה עם המצב הקיים הוא כוח.


הגישה רואה במצבי החיים השונים כחלק מתהליך הסתגלות והתפתחות של יכולות ומסוגלות להתמודד עם אתגרים וביכולתו של האדם לשנות את מצבו. גורלו של האדם ועתידו אינם קבועים וטבעיים ולאדם יש כוחות לעצב את חייו מתוך בחירה וחירות. ההתבוננות פנימה תאפשר לנו למצוא את המשאבים הפנימיים הקיימים להם אנו זקוקים ולהבין את המשאבים החיוביים החיצוניים שיכולים לסייע לנו. בנוסף מציאת משמעויות והאמונה בעתיד תסייע ליצור את השינוי המיוחל.



הקשר בין גישת הכוחות ושיטת NLP ודמיון מודרך:

שיטת NLP, כמו גישת הכוחות, בוחרת להאמין כי לאדם יש יכולת לשנות את חייו, להחליט על גורלו ולהגשים את חלומותיו. ה NLP רואה בהתנהגויות, מחשבות ורגשות שנוצרו מתוך הטראומה כמנגנוני הגנה אשר סייעו לנו להתמודד עם משבר או טראומה ויש להכיר תודה בקיומם. עם זאת, מנגנונים אלו בחלוף הזמן, הגדילה וההתפתחות, הפכו לדפוסים שליליים, התמכרויות ולחסמים אשר מונעים בעדנו את ההגשמה העצמית. השיטה מציעה דרך עיבוד החוויות הקשות בדמיון מודרך ועבודה עם התת מודע, שחרור מדפוסים אלו וגילוי מחדש של הכוחות, היכולות והמסוגלות דרכם נוכל להגשים את עצמנו ואת חלומותינו.

177 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page